Mano vaikas meluoja
Vaiko smegenų vystymasis tarp 2–3 metų yra itin intensyvus, šis laikotarpis - kritinis tiek jų emocinei, tiek pažintinei raidai. Šiuo amžiaus tarpsniu vaikai ima meluoti arba kurti išgalvotas istorijas, pradeda suvokti kitų žmonių perspektyvas ir mokosi atskirti realybę nuo fantazijos. Šiuo etapu melavimas nėra sąmoningas noras suklaidinti, jis labiau susijęs su smalsumu ir ribų tikrinimu.
Dovilė Petraitė
2/11/20255 min read


Melo anatomija
Prieškaktinė smegenų žievė, atsakinga už planavimą, impulsų kontrolę ir elgesio reguliavimą dar tik formuojasi. Vaikas tik pradeda suvokti priežasties-pasekmės ryšį, kaip jo žodžiai gali daryti įtaką kitiems žmonėms bei kokias reakcijas sukelti. Vaikas dar neturi gebėjimų numatyti pasekmes, kurias sukelia jo veiksmai,- to jis mokosi palaipsniui.
Apie trečiuosius metus vaikas pradeda suprasti, kad kiti žmonės gali jausti ir galvoti kitaip, nei jis pats. Vaikas ima suvokti, kad jis gali pasakyti tai, kas nėra tiesa, ir kiti tuo patikės. Tai nereiškia sąmoningo siekio meluoti, o greičiau „atradimą“, kad jis gali sukurti kitokį tikrovės vaizdą. Pavyzdžiui, 3 metų vaikas gali teigti, kad „kažkas kitas sulaužė jo žaislą“, nors puikiai žino, kad tai padarė pats. Jis „tikrina“, kaip šis jo pasakojimas pakeis situaciją.
Iki 2–3 metų vaiko pasaulėžiūra yra labai konkreti – jis tiki tik tuo, ką mato, jaučia ir tiesiogiai patiria. Vaikai ankstyvame amžiuje neturi abstraktaus mąstymo įgūdžių – jie negeba mąstyti abstrakčiai ar analizuoti sudėtingų priežastinių ryšių. Pavyzdžiui, mažas vaikas, matydamas, kad kamuolys dingsta už sofos, gali manyti, kad kamuolys tiesiog išnyko, nes jo nebemato. Tik apie 2 metų amžių vaikas pradeda suprasti, kad daiktai egzistuoja net tada, kai jie nėra matomi.
Fantazijos atsiranda kaip natūralus smegenų vystymosi rezultatas. Kai vystosi vaizduotė, vaikai atranda galimybę kurti istorijas, kurios peržengia realybės ribas. Fantazijos tampa svarbiu būdu tyrinėti pasaulį, išreikšti emocijas ar net spręsti problemas. Fantazijos šiame amžiuje nėra melavimas tradicine prasme, jos taip pat yra būdas vaikui suprasti savo jausmus. Pavyzdžiui, „Mano meškiukas išsigando ir sudaužė puodelį“ – taip sakydamas vaikas gali išreikšti baimę prisiimti atsakomybę.
Melas ir fantazijos
Fantazijų pasaulis ir melavimas ankstyvoje vaikystėje turi svarbių funkcijų. Fantazijos leidžia vaikui kurti naujus pasaulius, išreikšti savo emocijas ir tyrinėti tai, ko realybėje jis negali patirti. Pavyzdžiui, vaikas gali sakyti, kad jo žaislas yra „tikras draugas“, su kuriuo jis nesijaučia vienišas. Melavimas ar fantazijos gali būti būdas vaikui perteikti savo emocinius poreikius ar baimes. Vaiko šnekos (pasakojimai) dažnai yra užuomina apie jo jausmus. Pavyzdžiui, jei vaikas sako: „Monstras pavogė mano pieštukus“, gali reikšti, jog jam nepavyko piešinys, ir baiminasi tai pripažinti.
Vaiko santykis su melu ir fantazijomis pradeda keistis maždaug nuo 5–6 metų, kai brandesnės smegenys leidžia geriau atskirti realybę nuo fantazijos. 5–7 metų amžiaus vaikas ima suprasti, kas yra „tikras melas“ (sąmoningas tikrovės iškraipymas) ir kas yra vaizduotė. Jis ima atsižvelgti į socialines normas bei pasekmes. Fantazijų pasaulis neišnyksta, tačiau jis tampa labiau kryptingas – pavyzdžiui, vaikas fantazuoja žaisdamas ar užsiimdamas kūrybine veikla.
Kaip tėvams reaguoti į vaiko melavimą?
1. Nevertinkite melo kaip blogio ar bausmės verto veiksmo. Svarbu suprasti melo šaknis ir reaguoti su atjauta, o ne kaltinimais. Kuo ramesni ir supratingesni yra tėvai, tuo greičiau vaikas išmoksta sakyti tiesą. Pavyzdžiui, jei vaikas sako, kad „katė išpylė sulčių stiklinę“, nors jūs matėte, kad tai padarė jis pats, galite atsakyti: „Ar tau buvo sunku prisipažinti, kad tai tu išpylei? Man nėra svarbu, kas išpylė sultis, svarbiau, kad galėtume kartu išvalyti balą.“
2. Padėkite vaikui atskirti realybę nuo fantazijos. Jei vaikas jums seka pasakas, sakykite: „Oho! Kažin, ar tai tikrai nutiko, ar tai tik tavo puiki vaizduotė?“ Tai padeda vaikui atskirti tikrovę nesumenkinant jo kūrybingumo.
3. Jei melavimas yra susijęs su baime būti nubaustam, tėvai turėtų nustoti bausti bei padėti vaikui atkurti pasitikėjimą savimi ir jais. Pabrėžkite, kad sakyti tiesą yra svarbu dėl tarpusavio pasitikėjimo. Pavyzdžiui, jei vaikas sako, kad „atliko namų darbus“, nors iš tiesų jų nepadarė, galite sakyti: „Aš matau, kad tau nelengva pripažinti, jog dar neužbaigei darbų. Gal galime kartu pagalvoti, kaip galėtume tau padėti juos atlikti?“
4. Vaikai mokosi iš tėvų elgesio. Jei tėvai sąmoningai meluoja (net kalbant apie smulkmenas), vaikai greičiausiai elgsis taip pat. Garsiai įvardinkite, kaip sprendžiate savo klaidas, - tai puikus būdas ugdyti sąžiningumą. Pavyzdžiui, jei neištesėjote duoto pažado, galite sakyti: „Atsiprašau, kad pažadėjau ir nepadariau. Ką galime padaryti, kad tai ištaisytume?“
Kodėl suaugusieji meluoja?
Melavimas nėra vien tik vaikams būdingas elgesys – suaugusieji irgi dažnai meluoja, tačiau jų motyvai dažniausiai skiriasi. Suaugusiųjų melas gali būti sąmoningas arba nesąmoningas, o pagrindinės priežastys yra šios:
1. Socialinės normos ir mandagumas. Suaugusieji dažnai meluoja iš mandagumo arba vengdami įskaudinti kitus. Pavyzdžiui, sakyti, kad patinka draugo ar anytos paruoštas patiekalas, nors iš tiesų jis nepatinka, yra „socialiai priimtinas“ melas.
2. Konfliktų baimė. Melavimas gali būti gynybinė reakcija, siekiant išvengti konfliktų ar nemalonių pasekmių. Suaugęs asmuo gali meluoti, siekdamas išvengti konfrontacijos, pavyzdžiui, sakyti, kad „dar viską planuoja“ ar „pasitars ir nuspręs“, nors iš tikrųjų jau nusprendė ar susiplanavo.
3. Savo įvaizdžio saugojimas. Kai kurie melai yra susiję su siekiu atrodyti geriau kitų akyse. Pavyzdžiui, suaugusieji gali perdėti savo pasiekimus ar slėpti (nutylėti) klaidas.
4. Įpročiai ar nesąmoningas elgesys. Kai kuriems suaugusiems žmonėms melavimas tampa įpročiu arba reakcija, kurią jie perėmė iš savo aplinkos ar vaikystės patirčių.
Ką gali daryti tėvai, kad vaikas užaugęs būtų sąžiningas?
Kad vaikas augtų sąžiningas, svarbu sukurti aplinką, kurioje jis jaustųsi saugus sakyti tiesą ir galėtų mokytis sąžiningumo iš savo tėvų pavyzdžio.
Vaikai stebi tėvų elgesį ir mokosi iš jų. Jei suaugusieji dažnai meluoja, net ir kalbėdami apie smulkmenas, vaikai tai suvokia kaip normalų elgesį ir jį perima.
* Jei suklydote ar neištesėjote pažado, pripažinkite tai, atsiprašykite ir stenkitės atitaisyti padėtį.
* Svarbus ir atvirumas - užuot sakę „viskas gerai“, kai jaučiatės prastai, galite pasidalinti savo jausmais: „Dabar esu pavargęs, todėl man sunku būti kantriam.“
* Vaikai dažnai meluoja, kai bijo būti nubausti. Kurkite aplinką, kurioje jie jaustųsi saugūs sakydami tiesą, net jei tai yra nepatogu ir baisu. Pavyzdžiui, jei vaikas pripažįsta, kad sugadino brangų daiktą, sakykite: „Ačiū, kad man pasakei. Man svarbu žinoti tiesą. Dabar galime kartu galvoti, kaip išspręsti šią situaciją.“ Bausmės dažniausiai skatina tik dar daugiau meluoti, siekiant jų išvengti.
* Kartais tėvai vaikui suteikia mažai erdvės pripažinti tiesą. Pavyzdžiui, užduoda klausimus, kurių atsakymas jau aiškus („Ar tu sugadinai šį daiktą?“), arba tuoj pat kaltina. Užuot sakę: „Kodėl tu meluoji?“, sakykite: „Aš suprantu, kad gali būti sunku man pasakyti tiesą. Žinau, kad tai nėra lengva, bet man svarbiausia, kad mes galime pasitikėti vienas kitu.“
Melavimas ir fantazijos yra natūrali vaiko raidos dalis, padedanti jam ugdyti kūrybingumą bei socialinius įgūdžius. Tėvų tikslas turėtų būti ne bausti už melavimą, o padėti vaikui suprasti, kodėl tiesa yra svarbi, ir sukurti aplinką, kurioje jis jaustųsi saugus dalintis savo jausmais ir mintimis. Modeliuodami sąžiningumą, skatindami atvirumą be baimės ir paaiškindami melo pasekmes, tėvai gali padėti vaikams užaugti sąžiningiems.
Straipsnis buvo publikuotas 2025 m. vasario mėnesio „Mamos žurnale“